آموزش تمیز کردن کیبورد و صفحه کلید کامپیوتر

تایپ کردن با کیبورد، لذت‌بخش است اما زمانی که صفحه کلید کثیف شده باشد، نیاز به تمیزکاری دارد. تمیز کردن کیبورد کار ساده‌ای است. لازم نیست که یک متخصص تمیزکاری قطعات کامپیوتری باشید و می‌توانید قدم به قدم کارتان را انجام دهید.

تایپ کردن عموماً برای افراد، کاری کثیف و همراه با کلی مشکلات دیگر است. اگر شما یک نویسنده حرفه‌ای یا گیمر حرفه‌ای هستید، مسلماً بیشتر از زمانی که از پاهایتان استفاده می‌کنید روی کیبورد و صفحه کلید لپ‌تاپتان متمرکز شده‌اید و از آن کار می‌کشید. بیشتر اوقات کار کردن با کیبورد ساده و بدون دردسر است اما اگر جمله اولی که گفتیم در مورد شما صدق کند، هر فشار دادن دکمه اگر شانس آورده باشید که دکمه به درستی زیر خروارها کثیفی کار کند، همراه با سر و صدای زیاد است. راه‌حل این مشکل خرید یک صفحه کلید جدید یا تمیز کردن کیبورد کنونی است. خریدن را کنار بگذارید و سراغ تمیز کردن راحت برویم.

همچنین بخوانید:

نکته طلایی: نیازی نیست برای تمیز کردن کیبورد ، آن را به کارواش ببرید، تنها کافی است چند وسیله موردنیاز را تهیه کنید. عموماً این وسایل به جز شوینده‌ها در خانه هر کسی وجود دارد. شوینده؟ مگر قرار است که کیبورد را حمام کنید؟ نه گاهی لکه‌هایی روی کیبورد و زیر آن وجود دارد که به هیچ وجه قابل شستشو با آب معمولی نیستند و شما را کلافه می‌کنند. برای از بین بردن آن‌ها لازم است که بیرون بروید و کمی خرید هم انجام دهید که مسلماً از قیمت یک کیبورد نو، ارزان‌تر هستند.

با این دانسته‌ها و گفته‌ها به سراغ موضوع اصلی خواهیم رفت. در ادامه به شما ۵ روش برای تمیز کردن کیبورد بر اساس میزان کثیف کاری خودتان ارائه شده است. روش‌های ابتدایی تا روش نهایی بیرون آوردن کلیدها و حمام کردن کیبورد! که شاید شما نیاز داشته باشید آن را هم انجام دهید. به هر حال روش‌ها را یک به یک مطالعه کرده و بر اساس اینکه کدام یک از آن‌ها می‌تواند برای شما مفید باشد، اقدام به انجام دادن آن کنید. بنابراین بدون فوت وقت و جلوگیری از تصمیم شما برای خرید صفحه کلید جدید، سراغ تمیزکاری برویم.

روش اول تمیز کردن کیبورد: تکان دادن کیبورد

تمیز کردن کیبورد / صفحه کلید

روش اول، ساده‌ترین و دم دستی‌ترین کار ممکن برای تمیزکاری صفحه کلید است که هر کسی می‌تواند انجام دهد اما برای هر موردی مؤثر نیست: بلند کردن، تکان دادن، سروته کردن، ضربه زدن و در نهایت تکان‌های شدید! اما مقدمات انجام این حرکات رزمی با کیبورد چیست؟

کیبورد را از کامپیوتر جدا کنید، آن را سروته بگیرد، مثل کودک تازه به دنیا آمده، پشت کیبورد ضربه بزنید. به عنوان یک نکته تکمیلی بهتر است زیرانداز و صفحه‌ای زیر خودتان پهن کرده باشید تا دوباره جای جدید را کثیف نکنید. اگر علیرغم کثیفی کیبورد، هیچ آشغالی ندیدید! همان‌طور که صفحه کلید سروته است، دکمه‌ها را در زوایای مختلف فشار دهید، این کار شما یا سرو صدای زیاد همانند شکستن دنده و خورد شدن بیسکویت همراه خواهد شد. پس از این کار دوباره تکان دادن را شروع کنید. مسلماً آنی بار خاطرات زیادی از شما و روزهایی که پشت لپ‌تاپ یا کامپیوتر مشغول بازی، صبحانه خوردن، سیگار کشیدن، شیرین‌کاری بچه فامیلتان و غیره را به یاد خواهید آورد. همه تکه‌هایی که از کیبورد می‌ریزد، باعث عملکرد نامناسب آن می‌شد.

برای کیبوردهای مکانیکی و آن دسته از صفحه‌کلیدها که دارای کلیدهای برجسته هستند، لازم نیست شما تنش زیادی به آن‌ها وارد کنید، کافی است که مقداری کیبورد را خم‌ کرده و پایین آن را بررسی کنید و آشغال‌های جمع شده را پس بزنید. اما اگر بازهم احساس کردید مشکل دارید، باید به خواندن این مطلب ادامه دهید. کار دیگری که می‌توانید برای کیبوردهای مکانیکی انجام دهید، استفاده از برس‌های تمیزکاری است که کار شما را راحت می‌کند. برس را میان دکمه‌ها بکشید و از اینکه خاطرات شما را از لای کیبورد بیرون می‌کشد لذت ببرید.

روش دوم تمیز کردن کیبورد: برس کاری صفحه کلید

تمیز کردن کیبورد / صفحه کلید

شاید باورش سخت باشد اما کیبورد شما کم از دندان‌هایتان ندارد و اگر سری به بازار بزنید، می‌توانید مسواک مخصوص کیبورد هم پیدا کنید که در طرح و اندازه مختلف به فروش می‌رسد. اغلب این برس‌ها همراه با وسایل اضافی مانند اسپری هستند، حتی در مدل‌هایی که پیش‌بینی می‌کنند میزان آشغال زیاد باشد، خاک‌انداز نیز قرار می‌دهند. این مسواک‌ها می‌توانند همانند قلم‌مو باشند یا یک اندازه بزرگ‌تر مانند برس داشته باشند تا بتوانند  تمیزکاری را به صورت دقیق انجام دهند. به هرحال شما می‌توانید بر اساس نیاز خودتان هر نوع از برس را با شکل و اندازه مختلف، خریداری کنید.

اگر بازهم دوست ندارید خرج اضافی کنید که حق را باز به شما می‌دهیم، از یک مورد جایگزین به نام مسواک خراب‌شده یا برس‌های فرش یا برس لباس مستهلک استفاده کنید. روز اولی که کیبورد را خریده بودید، این قلم‌مو به راحتی در میان دکمه‌ها حرکت می‌کرد ولی مدتی بعد از استفاده از آن‌ها، حرکت دادن قلم‌مو مشقت بار است. به همین دلیل اگر دیدید که تمیز کردن کیبورد با مسواک نرم جوابگو نیست، از مسواک زبرتر کمک بگیرید. نشد از برس. همان‌طور که حدس زدید، تمیزکاری با برس همانند مسواک زدن است، برس، مسواک، فرچه یا هر چیز دیگری که پیدا کرده‌اید روی کیبورد و فضاهای اضافی حرکت دهید، سعی کنید کار را با حوصله پیش ببرید. زیر کلیدها و گوشه صفحه کلید را تمیز کنید و در نهایت می‌توانید کیبورد را کله‌پا کرده یا از یک طرف همه آشغال‌ها را به بیرون پرت کنید. باز هم کیبوردتان از شدت کثیفی می‌نالد؟ همراه ما باشید.

روش سوم تمیز کردن کیبورد: تمیزکاری با باد

تمیز کردن کیبورد / صفحه کلید

روش حرفه‌ای برای دمیدن و تمیزکاری به این روش استفاده از اسپری تمیزکاری هوا فشرده است. اگر از این وسایل در بازار پیدا کردید حتماً یکی را خریداری کنید و با خودتان همراه داشته باشید تا روزی که کیبوردتان از فرط کثافت نتوانست یک واژه هم تایپ کند، از آن استفاده کنید. اما در مورد این اسپری که همانند اسپری معمولی ولی با یک شلنگ پلاستیکی نازک و طویل عرضه می‌شود، می‌توان گفت که اگر درست استفاده نشود همه‌چیز را خراب می‌کند. هر چیزی که بر سر راه این دمنده هوا باشد به بیرون پرتاب می‌شود. بنابراین برای تمیزکاری کیبورد آن را بیرون از خانه یا داخل حمام ببرید و اسپری را روی آن خالی کنید. قسمت پلاستیکی و نازل را میان دکمه‌ها حرکت دهید تا همه قطعات را تمیزکاری کند. نکته دیگر این است که تماس نزدیک سر نازل با کیبورد باعث به وجود آمدن قطعات آب و رطوبت می‌شود که می‌تواند به کیبورد آسیب بزند. پس در یک فاصله مناسب از آن استفاده کنید.

اما اگر نتوانستید که این وسیله را در بازار ایران پیدا کنید، راه‌حل در موهای شما نهفته است. نه البته خود مو، سشوار منظورمان است. کیبورد را به حمام ببرید، سری متمرکز سشوار را روی آن سوار کنید، درجه حرارت را برای جلوگیری از ذوب نشدن کیت‌های کیبورد روی سرد تنظیم کرده و سپس آن را روشن کنید. غباری از خاک و وسایلی که بیرون پرتاب می‌شوند را مشاهده خواهید کرد. شاید یکی از گم‌شده‌هایتان را هم توانستید پیدا کنید. برای تمیزکاری بهتر، یک جلسه تکان دادن و برس‌کاری را هم روی کیبورد انجام دهید تا مثل روز اول برای شما تایپ کند. باز هم نمی‌تواند؟ خب دو روش دیگر تا خرید کیبورد جدید باقی‌مانده است.

روش چهارم تمیز کردن کیبورد: خمیر چسبان

تمیز کردن کیبورد / صفحه کلید

به آخرین روش‌هایی که می‌توانید برای خلاصی از خرید کیبورد جدید استفاده کنید، نزدیک می‌شویم. یکی مانده به آخرین راه، استفاده از آدامس و خمیر چسبان است. خمیر چسبان حالتی مانند خمیربازی اسلایم دارد و می‌تواند هر چیزی را به خودش بچسباند. اگر از این خمیرها پیدا کردید، آن را روی کیبورد قرار دهید، شروع به چرخاندن آن روی صفحه کلید کنید، همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قطعات ریزودرشت از روزهای گذشته شما و اطرافیانتان، با چسبیدن به خمیر بیرون می‌آیند. جذابیت این خمیرها در قابل شستشو بودن و تمیزکاری دوباره آن‌ها است. زمانی که دیگر از کثیفی، این گوی چسبان به رنگ خاکستری درآمد، وقت آن رسیده که یک خمیر دیگر بخرید یا آن را تمیزکاری کنید. لطفاً قبل از استفاده، نکات مربوط به محصول را مطالعه کنید، چرا که گاهی اوقات این خمیر روی کیبورد لکه‌های روغن به جا می‌گذارد و شما لازم است با استفاده از پنبه‌، تمیزکاری مجدد انجام دهید. اگر خمیر پیدا نکردید، از آدامس استفاده کنید.

روش نهایی تمیز کردن کیبورد: حمام کردن کیبورد

تمیز کردن کیبورد / صفحه کلید
تصویر

اگر شانس آورده باشید که صفحه کلید شما مکانیکی باشد و دکمه‌های آن به راحتی از بدنه توانایی جدا شدن داشته باشند، در این صورت می‌توانید کلیدها را یکی‌یکی از روی صفحه جدا کنید و در لیوان حاوی مواد شوینده، ضدعفونی کننده، چربی‌بر و تمیز کننده فرو ببرید و اجازه دهید برای مدتی در داخل آن باقی بمانند. هنگامی که دکمه‌ها در حال شنا کردن هستند، شما هم می‌توانید کیبورد را دوباره تمیزکاری کنید. برس را بردارید و روی صفحه کلید بدون کلید برس کنید. این بار کار شما راحت‌تر از زمانی است که باید همراه با کلیدها برس‌کاری می‌کردید. حتی از سشوار هم استفاده کنید. نکته‌ای که باید در ابتدا و قبل از تخریب کیبورد به شما می‌گفتیم این بود که از کیبورد خودتان عکس بگیرید تا بتوانید بعداً دکمه‌ها را روی جای خودشان قرار دهید. اگر کنده باشید هم دیر نشده است، اینترنت پر از عکس کیبوردهای مختلف است. اگر می‌خواهید سنگ تمام بگذارید که اصلاً توصیه نمی‌کنیم، پیچ‌های پشتی کیبورد را بازکنید و با یک دستمال شروع به تمیزکاری کنید.

به عنوان یک راه‌حل نهایی، که وقت و حوصله زیادی هم نمی‌خواهد، کیبورد را بردارید و با خود به یک تعمیرگاه ببرید و این کارها را به دست استادکار بسپارید. در نهایت اگر کیبورد باز هم هنگام تایپ کردن صدا داد یا دکمه‌ها به درستی فشرده نشدند، وقت آن رسیده است که با آن خداحافظی کنید و یک کیبورد جدید خریداری کنید.