طرز تهیه خورشت تره کردی

طرز تهیه خورشت تره کردی

طرز تهیه خورشت تره کردی : اقوام مختلف ایرانی غذاهای مخصوص به خود را دارند و درست کردن انها برای وعده های غذایی مختلف خالی از لطف نیست. این غذاها سنتی و بومی ما را با ذائقه و سلایق مردم نقاط مختلف کشور آشنا می کند و تنوع غذایی را در سبد غذایی خانواده برایمان ایجاد می کند.

از غذاهای اقوام شمال کشور و جنوب و اقوام ترک (که شاید شناخته شده ترین و خوشمزه ترین و متنوع ترین غذاها را  در بین بقیه نقاط کشور داشته باشند) که بگذریم ، به غذاهای بومی مردم کرد می رسیم. یکی از غذاهای خوشمزه مردم کرد خورشت تره کردی است. این خورشت با تره و گوشت گوسفندی و لوبیا و لیمو امانی و رب درست می شود و تقریبا از نظر شکل ظاهری شبیه قرمه سبزی است و از نظر خوشمزگی نیز با ان برابری می کند. این غذا را علاوه بر گوشت تکه ای خورشتی با گوشت قل قلی و گوشت مرغ نیز می توان درست کرد که اختیاری است.

در اینجا طرز تهیه این خورشت خوشمزه و جدید را برایتان می نویسم . امیدوارم با درست کردن ان برای ناهار خانواده خود را خوشحال کنید و از خوردن ان لذت ببرید.

مواد لازم

پیاز۱ عدد 

گوشت گوسفندی۲۵۰ گرم 

رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری 

روغن مایعمقدار کافی 

نمک فلفل زردچوبهمقدار کافی 

تره۴۰۰ گرم 

لیمو امانی۱ عدد 

گوجه گیلاسی۵ عدد

لوبیا چیتی۱/۲ پیمانه

طرز تهیه و دستور پخت:

مرحله اول تهیه خورشت تره کردی:

ابتدا پیاز داغ درست می کنیم. برای این کار ۱ عدد پیاز را با اب می شوریم و ان را پوست می کنیم و ان را به صورت مکعبی و خیلی ریز خرد می کنیم و یا ان را رنده می کنیم . سپس در تابه روغن مایع می ریزیم و وقتی روغن داغ شد پیازها را در روغن تفت می دهیم تا طلایی و سبک شود.

مرحله دوم تهیه خورشت تره کردی:

سپس در این مرحله ۲۵۰ گرم گوشت گوسفندی را با اب می شوریم و با چاقو ان را به صورت تکه ای و تقریبا درشت خرد می کنیم. سپس گوشت خرد شده را به تابه پیازداغها اضافه می کنیم و گوشت را در تابه تفت می دهیم تا رنگ ان تغییر کند.

طرز تهیه خورشت تره کردی

مرحله سوم تهیه خورشت تره کردی:

سپس در این مرحله ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه می کنیم و در تابه تفت می دهیم تا بوی خامی ان گرفته شود و رنگ ان باز شود و در ادامه نمک و فلفل و زردچوبه را به مقدار کافی به گوشت اضافه می کنیم و ۳ لیوان اب داخل قابلمه می ریزیم و زیر شعله گاز را زیاد می کنیم تا اب جوش اید و وقتی جوش امد ، زیر شعله را کم می کنیم و در قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم تا گوشت بپزد و نرم شود.

مرحله چهارم تهیه خورشت تره کردی:

سپس در این فاصله نصف پیمانه لوبیا را که از شب قبل در اب خیس کرده بودیم تا نفخ ان گرفته شود و زودتر بپزد را به داخل قابلمه گوشت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم لوبیا با گوشت بپزد.

مرحله پنجم تهیه خورشت تره کردی:

سپس در این مرحله ۴۰۰ گرم تره را برای نیم ساعت در اب و نمک قرار می دهیم و چند بار اب ان را عوض می کنیم و ان را ضد عفونی می کنیم و سپس تره را آبکش می کنیم. تره را به کمک چاقو به شکل ریز و حالت سبزی خورشتی خرد می کنیم. سپس داخل یک تابه روغن مایع می ریزیم و وقتی روغن داغ شد تره را در روغن تفت می دهیم و کمی سرخ می کنیم.

طرز تهیه خورشت تره کردی

مرحله ششم تهیه خورشت تره کردی:

سپس در این مرحله در نیم ساعت آخر پخت خورشت، تره سرخ شده را به قابلمه گوشت و لوبیا اضافه می کنیم و ان را مخلوط می کنیم. سپس مزه خورشت را می چشیم و نمک و فلفل را کمی به ان اضافه می کنیم و ۱ عدد لیمو امانی را داخل خورشت می ریزیم (در صورت تمایل می توان بجای لیمو امانی از ابلیمو و یا ابغوره با اب نارنج  نیز استفاده کرد) .در ۳دقیقه آخر گوجه های گیلاسی را درون قابلمه می ریزیم (این گوجه ها غذا را از نظر ظاهری زیباتر می کنند). سپس وقتی اب خورشت کم شد و خورشت به روغن افتاد خورشت ما اماده است. زیر گاز را خاموش می کنیم و ان را در ظرف مناسب می ریزیم و برای وعده غذایی ناهار همراه با برنج و سالاد شیرازی و سبزی خوردن و .. میل می کنیم. نوش جان.

طرز تهیه خورشت تره کردی
طرز تهیه خورشت تره کردی