خواص چای مراکشی و طرز تهیه آن به روش‌ سنتی در خانه

خواص چای مراکشی و طرز تهیه آن به روش‌ سنتی در خانه

خواص چای مراکشی و طرز تهیه آن به روش‌ سنتی در خانه

خواص چای مراکشی و طرز تهیه آن به روش‌ سنتی در خانه

مراکشی‌ها عاشق چای مخصوص خودشان هستند. حق هم دارند؛ چای مراکشی هم خوش‌طعم است، هم خستگی را از تن خارج می‌کند و هم خواص زیادی دارد. به همین دلیل است که پیر و جوان این چای را دوست دارند و در سراسر مراکش و حتی دنیا هم به شهرت رسیده است و طرف‌دارانی برای خود دارد. مورخان به‌طور دقیق نمی‌دانند که چای چه زمانی به بخش مهمی از فرهنگ مراکش تبدیل شد، اما گمانه‌زنی‌ها به قرن ۱۲ تا ۱۸ میلادی برمی‌گردد. چای مراکشی نماد و نشانه‌ای از مهمان‌پذیری و فرهنگ این کشور است و درست مانند چای ایرانی میان ایرانی‌ها، جایگاه مهمی در میان مردم مراکش دارد؛ اما خواص چای مراکشی چیست و چطور آماده می‌شود؟ در این مقاله، خواص،‌ترکیب و روش آماده‌سازی آن را به ‌ترتیب خواهید خواند.

بخش اول: خواص چای مراکشی

۱. درمان مشکلات تنفسی یا یک استکان چای مراکشی

خواص چای مراکشی و طرز تهیه آن به روش‌ سنتی در خانه

گرفتگی بینی و گلو یا مشکلاتی مانند سرفه کردن از دردسرهای ناخوشایند دستگاه تنفسی هستند؛ اما چای مراکشی‌ حاوی منتول یا جوهر نعنای خشک است و این مشکلات ناشی از حساسیت یا عفونت را به‌راحتی حل می‌کند.

منتول ضدالتهاب، ضدانقباض و مسکن است؛ پس می‌تواند مجاری تنفسی را آرام کند. اگر گرفتگی بینی و گلو دارید یا سرفه آزارتان می‌دهد، چای مراکشی را امتحان کنید که ضرر نخواهید کرد.

۲. افزایش قدرت دستگاه ایمنی

می‌توانید خواص چای مراکشی‌ را با یک بطری مولتی ویتامین یکی بدانید. چرا؟ چون هر فنجان از این چای حاوی فلوراید، کلسیم، منیزیم، مس و سلنیوم است. تمام این موارد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. مواد معدنی نام‌برده می‌توانند با قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس هایی مقابله کنند که درصدد یافتن فرصتی برای حمله به سیستم ایمنی ضعیف هستند.

بهترین بخش دریافت مواد معدنی مهم و مفید از چای مراکشی این است که به‌جای خوردن قرص‌ها و کپسول‌ها، از راه نوشیدن یک استکان چای گرم و شیرین، همه آنها را به بدنتان راه می‌دهید.

۳. داشتن قلبی قوی‌تر

اگر با دنیای ویتامین ها آشنا باشید، حتما می‌دانید که ویتامین B خانواده‌ای بزرگ دارد که هریک از اعضای آن دارای ویژگی‌های مخصوصی هستند. چای مراکشی سرشار از ویتامین B3 است. این ویتامین می‌تواند کلسترول بد (LDL) را کاهش و کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد.


بیشتر بخوانید:

خواص درمانی خرمالو چیست


علاوه بر این، چای مراکشی دارای اسیدفولیک است. اسیدفولیک سطح هوموسیستئین بدن را متعادل می‌کند. این ماده نوعی اسیدآمینه است که درصورت افزایش در بدن، باعث بیماری های قلبی می‌شود.

۴. رفع مشکلات معده

بیشتر افراد در مواجهه با مشکلات معده، به‌دنبال مصرف قرص‌هایی مانند تامز و دیمن‌هیدرینات می‌روند؛ اما مراکشی‌ها با چای مخصوصشان مشکلات معده را رفع می‌کنند. منتول موجود در چای مراکشی می‌تواند ماهیچه‌های معده را تسکین بدهد و از انقباضات شکمی جلوگیری کند. در کنار این ویژگی‌ها، توانایی کاهش حالت تهوع ناشی از عفونت‌های دستگاه گوارش یا حالاتی مانند تهوع بارداری را هم دارد.

۵. تسکین ذهن و اعصاب

زندگی امروزی است و استرس های رنگارنگ آن. در روز، با وجود اضطراب هایی که کار و زندگی امروزی به ما تحمیل می‌کند، به چیزی نیاز داریم که آراممان کند و حال خوشی را روانه رگ‌های تنمان کند. چای مراکشی انتخاب خوبی است و اثرگذاری آن در ترکیب با چای سبز، بیشتر هم می‌شود.

چای سبز حاوی اسیدآمینه‌ای به نام تیانین است. ترکیب چای مراکشی و سبز می‌تواند سطح گاما آمینوبوتیریک اسید (گابا) را در بدن افزایش دهد. گاما آمینوبوتیریک اسید انتقال‌دهنده‌ای عصبی است که باعث آرامش و راحتی بدن می‌شود

۶. ارتقای بهداشت دهان

چای مراکشی‌ نمی‌تواند جایگزین مسواک و نخ‌دندان شود، اما دارای خواص ضدمیکربی قوی‌ای است و همین موضوع می‌تواند در ارتقای بهداشت دهان و دندان به شما کمک کند. مصرف این چای باعث می‌شود که میکرب‌های بیماری‌زای دهان و دندان‌ها از بین بروند.

۷. پاک‌سازی و صافی پوست صورت

چای مراکشی . خواص چای مراکشی و طرز تهیه آن به روش‌ سنتی در خانه

یکی از کاربردهای بسیار مهم چای مراکشی، پاکسازی پوست و بهبوددادن وضعیت آن است. بیشتر آدم‌ها، به‌ویژه در سنین جوانی و نوجوانی، آکنه های پوستی دارند و اعتماد به نفس شان هم تحت‌تأثیر این مشکل قرار می‌گیرد.

خوشبختانه، چای مراکشی می‌تواند ترشحات چربی روی پوست موسوم به سِبوم را کاهش بدهد. کم‌شدن چربی‌ها موجب کاهش آکنه‌ها هم می‌شود؛ پس اگر برنامه‌ای منظم و مناسب برای نظافت و رسیدگی به پوست داشته باشید و در کنار آن، چای مراکشی هم بنوشید، پوستی صاف‌تر و شفاف‌تر خواهید داشت.

۸. کنترل وزن بدن

مصرف چای‌ مراکشی می‌تواند به شما کمک کند تا وزنتان را هم تحت‌کنترل داشته باشید. این چای حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند کاتچین‌ها (catechins) است. کاتچین‌ها به کم‌شدن چربی شکمی کمک می‌کنند و سطح تری‌گلیسیرید را بهبود می‌دهند. البته فقط با نوشیدن چای نیست که می‌توانید انتظار تغییر در وزنتان را داشته باشید؛ ورزش و داشتن رژیم غذایی مناسب هم شرط است.


بیشتر بخوانید:

خواص حمام جوش شیرین


۹. اثرگذاری چای مراکشی بر ذهن و سلامت تمام بدن

یک استکان چای مراکشی می‌تواند به‌اندازه طبقه‌ای از داروهای مختلف در داروخانه‌، برایتان خواص درمانی رو کند. مزیت نوشیدن آن نسبت به داروهای مختلف، در این است که عوارض جانبی هم ندارد. به همین دلیل است که مراکشی‌ها در طول قرن‌ها، به این چای دل‌نشین نه نگفته‌اند. مصرف منظم چای مراکشی، می‌تواند مزایای زیادی برای بدن و ذهن داشته باشد.

بخش دوم: ترکیبات و شیوه آماده‌سازی چای مراکشی

چای سبز در چای مراکشی . خواص چای مراکشی و طرز تهیه آن به روش‌ سنتی در خانه

درمورد آماده‌سازی چای و نوشیدن آن، مراکشی‌ها با ایرانی‌ها هم‌سلیقه هستند؛ یعنی ابزارهای لازم برای نوشیدن این چای، یک دست استکان ظریف و کمرباریک همراه با قوری سنتی زیبایی است که معمولا هم مستقیم روی آتش گذاشته می‌شود. برای تهیه چای مراکشی، بهتر است به‌سراغ چای سبز باروتی چینی بروید.

ترکیبات اصلی چای مراکشی

هرقدر برگ‌های چای سبز خشک کوچک‌تر و فشرده‌تر باشند، کیفیت چای هم بهتر می‌شود. این برگ‌ها همراه با مقدار زیادی نعنا، ترکیب لازم برای چای مراکشی را می‌سازند. در مراکش، انواع مختلف و محدودی از نعنا وجود دارد. همچنین بنا به زمان و مکان، امکان دسترسی به انواع مختلف نعنا وجود دارد. گفته می‌شود که نعنای تازه عطری دل‌انگیز به چای می‌دهد اما نعنای خشک هم می‌تواند رایحه‌ای خوش برای چای مراکشی فراهم کند، حتی بیشتر از نعنای تازه.

برای عطرآگین‌کردن چای مراکشی، به نعنا متکی نباشید. گیاهان خوش‌بوی دیگری مانند خاراگوش، به لیمو، مریم گلی، آویشن و شمعدانی وحشی هم گزینه‌های دیگری هستند که می‌توانید در درست‌کردن چای مراکشی در نظر داشته باشید.

اضافه‌کردن شکر

چای مراکشی باید شیرین باشد؛ پس در تهیه آن به شکر نیاز دارید. البته اگر به‌دلیل سلیقه یا رعایت سلامتی دور شکر را خط کشیده‌اید، اضافه‌کردن شکر را کنار بگذارید. مقدار شکری که برای تهیه چای استفاده می‌کنید، کاملا وابسته به نظر و سلیقه خودتان است.

شروع کار

آب را در قوری جوش بیاورید. برای یک قوری با اندازه معمولی، می‌توانید دو قاشق غذاخوری چای سبز در نظر بگیرید. چای‌ را درون قوری بریزید و یک لیوان متوسط از آب جوش به آن اضافه کنید. یک دقیقه به چای و آب زمان بدهید. سپس محتویات قوری را داخل لیوانی متوسط بریزید. یادتان باشد که برگ‌های چای در این حالت متورم می‌شوند و بخشی از آب جوش را به خود جذب می‌کنند؛ پس طبیعی است که اندکی از حجم آب اولیه بعد از اضافه‌شدن به چای کم می‌شود.

آب کهربایی یا روح چای مراکشی

ترکیب آب جوش و برگ‌های چای، رنگی کهربایی به وجود می‌آورد که هویت چای به آن وابسته است. این آب را در لیوانی جداگانه بریزید و کنار بگذارید تا بعدا به سراغش بیایید. به این آب کهربایی، روح چای مراکشی می‌گویند.

چای مراکشی

سپس یک لیوان آب جوش دیگر به قوری اضافه کنید و یک دقیقه به آن زمان بدهید. پس از یک دقیقه، آبی را که به برگ‌ها اضافه کرده‌اید، در قوری بچرخانید تا برگ‌ها کاملا شسته شوند. آب تیره را کنار بگذارید و نگه دارید.

آماده‌سازی نعنا

حالا نوبت نعناها می‌رسد. نعناها را در ظرفی پر از آب، خیس و بعد آب‌کش کنید. دو شاخه نعنا بردارید و داخل آب جوش بگذارید و سریع بیرون بیاورید. این کار باعث می‌شود که تلخی نعنا از بین برود.

حالا باید دوسوم قوری را با آب جوش پر کنید و آن را روی حرارت متوسط بگذارید. اگر یادتان باشد، در مراحل اول کار، آبی را کنار گذاشته بودید؛ حالا آن را هم به آب قوری اضافه کنید.


بیشتر بخوانید:

خواص قرص بیوتین


اضافه‌کردن نعنا و شکر

چای مراکشی با نعنا و شکر

هروقت دیدید که روی سطح چای درون قوری، حباب‌هایی در حال شکل‌گیری است، نعنا را اضافه کنید. نعناها را به‌آرامی داخل قوری فرو ببرید تا زیر آب قرار بگیرند. سپس نوبت به شکر می‌رسد. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید در این مرحله، کمی زعفران هم به چای اضافه کنید.

در این مرحله از کار، قوری احتمالا پر شده است؛ اما اگر هنوز ۲ سانتی‌متر یا بیشتر از لبه قوری خالی مانده است، کمی آب جوش به آن اضافه کنید. البته کمی هم جا برای جوشیدن آب بگذارید و قوری را لبریز از آب نکنید.

جوشیدن آب و دم‌کردن

بگذارید که آب روی حرارت جوش بیاید. در ابتدا، نعنای موجود در قوری به سطح آب می‌آید اما در آخر، این برگ‌های چای هستند که روی سطح شناور می‌شوند و در ترکیبی از کف و حباب به رقص درمی‌آیند. در این مرحله، می‌توانید چای را نوش‌جان کنید.

یادتان باشد که لازم نیست چای، نعنا و … را هم بزنید. به‌جای هم‌زدن، باید چای را از قوری به داخل استکان بریزید و دومرتبه آن را از استکان به قوری بازگردانید. این کار را ۵ بار تکرار کنید.

قوری‌های مراکشی هم مانند قوری‌های ایرانی طوری طراحی می‌شوند که برگ‌های چای به آنها می‌چسبند و از قوری به داخل استکان منتقل نمی‌شود. اگر قوری مراکشی ندارید یا فکر می‌کنید ممکن است تفاله چای از فوری وارد استکان سود، از یک صافی کمک بگیرید.

قوری‌های مراکشی امکان ریختن چای از فاصله‌ای زیاد به استکان و فنجان را هم برایتان فراهم می‌کنند. به همین دلیل، ریختن چنین چایی، هم جالب و مفرح است و هم با این روش نوعی کف خوشایند روی سطح چای درون استکان و فنجان به‌ وجود می‌آید.

سِرو کردن چای مراکشی

نحوه سرو چای مراکشی

دوسوم یا سه‌چهارم از فنجان یا استکان را با چای پر کنید. اگر دوست داشته باشید، امکان اضافه‌کردن یک برگ نعنای تازه به چای هم وجود دارد. این چای خوشمزه و پرطرف‌دار را با قند، میوه خشک، شکلات تلخ، نبات یا حتی به‌تنهایی می‌توانید نوش‌جان کنید و لذت ببرید.