خواص انار و مضرات آن

خواص انار و مضرات آن

خواص انار و مضرات آن : خواص انار ( یا به انگلیسی pomegranate ) موضوعیه که ممکنه در شب یلدا بیشتر از وقت های دیگه برامون مهم باشه. چرا؟ چون شب یلدا یا همون شب چله اکثر غذاها و دسرهامون رو با انار تهیه می کنیم و دوست داریم بدونیم با مصرف این میوه ی خوشمزه چه اتفاق هایی برای بدنمون می افته. خب اگه شما هم مثل من با رسیدن یلدا حسابی تدارک دیدین و حالا بیشتر از قبل به خواص انار فکر می کنین ازتون دعوت می کنم تا انتهای این مقاله همراه من باشین.

در آخر مقاله هم قراره از مضرات انار و خطراتی که ممکنه مصرف اون به همراه داشته باشه صحبت می کنیم. البته نگران نباشین. مصرفش خیلی خطرناک نیست و فقط در چند مورد خاص ممکنه ریسک به همراه داشته باشه. اما این مطلب رو ما فقط مختص یه روز و یه شب یلدا تهیه نکردیم. بلکه قراره با هم از این صحبت کنیم که با اضافه کردن خواص انار به برنامه غذایی روزانه خودمون میتونیم چه قدر اتفاقات خوب به بدنمون هدیه بدیم. دیگه وقتشه که بریم سراغ خاصیت های این میوه ی دوست داشتنی، خوش رنگ و خوشمزه!

خواص انار

انار و فشار خون

حتما می دانید که انار فشار خون را پایین می آورد. کسانی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند می توانند با مصرف انار به طور روزانه، فشار خون خود را تا حدی کاهش دهند. هم چنین مصرف آب انار می تواند در این خصوص مفید بوده و سریع تر فشار را کاهش دهد. البته این راه نمی تواند یک راه جایگزین و کلی برای درمان فشار خون بالا یا کسانی باشد که فشار خون آن ها دچار نوسانات شدید است

انار یا pomegranate با بیماری های قلبی چه می کند؟

انار با ویژگی هایی که دارد می تواند در افراد میزان کلسترول خوب خون را بالا ببرد، کلسترول بد را کاهش داده و مقدار تری گلیسرید را کم کند. با این خاصیت انار می توان شاهد کم شدن بیماری های قلبی و عروقی بود. اما لازمه آن مصرف انار یا روغن هسته انار برای چند هفته متوالی است.

خواص انار برای لاغری

یکی از مسائلی که در مصرف انار باید به آن توجه کنید، خاصیت انار برای لاغری و کاهش وزن است. اگر در طول روز یک عدد انار دان شده بخورید، تا مقدار قابل توجهی ویتامین سی و فیبر مورد نیاز بدن را تامین کرده اید. همین فیبر موجود در انار کمک می کند احساس سیری داشته باشید و کمتر به سراغ خوراکی های مضر بروید.

برای ایجاد تنوع در برنامه غذایی تان می توانید دانه های انار را در سالاد، ماست و یا دسرتان بریزید. یا غذاهایی مثل خورش ناردون یا شیرین قاتق تهیه کنید که در آن ها از دانه انار و هم چنین رب انار استفاده می شود. رب انار هم مانند دانه های انار میتواند به رژیم لاغری و کاهش وزن شما کمک کند.

اما از طرف دیگر مصرف آب انار ترش قبل از غذا میتواند تا میزان چشمگیری اشتهای شما را افزایش دهد. پس اگر دوست دارید لاغر شوید از نوشیدن آب انار با شکم خالی پرهیز کنید.

ارتباط انار با تقویت حافظه و آلزایمر

آزمایش ها و بررسی های انجام شده نشان می دهد مصرف روزانه آب انار می تواند حافظه افراد در همه سنین را بهبود دهد. انار یا pomegranate می تواند از بروز آلزایمر جلوگیری کرده و یا حتی تا حدودی آن را کاهش دهد. به ویژه توصیه می شود افراد مسن و سالخورده که احساس می کنند حافظه شان در برخی موارد دچار اختلال شده، هر روز آب انار مصرف کنند.

خواص انار در بارداری و شیردهی

بعضی از تحقیقات نشان می دهد خواص انار برای جنین زیاد بوده و باعث بهبود رشد آن، جلوگیری از زایمان زودرس و کاهش تولد جنین با نقص های عصبی می شود. گفته می شود بافت و خواص انار پخته در طب سنتی باعث افزایش شیر مادر شده و احتمال کم خونی در این دوره را کاهش می دهد.

اما در برخی نتایج آزمایش ها گفته می شود انار با ایجاد انقباض در رحم باعث سقط جنین شده و مصرف آن در اوایل بارداری توصیه نمی شود. اما ممکن است شرایط در هر دوره بارداری برای افراد متفاوت باشد و بهتر است با پزشک مشورت شود.

هضم غذاها برایتان دشوار است؟

یکی از بهترین خواص انار این است که آنزیم های متنوعی را وارد بدن می کند. این آنزیم ها روند هضم غذا و گوارش را بهبود می دهند و مشکلات معده از جمله زخم معده را رفع می کنند. هم چنین انار با دارا بودن مقدار زیادی فیبر، عملکرد روده را نیز تقویت می کند و مانع بیماری های التهابی روده می شود. اما توجه داشته باشید که رب انار ممکن است در برخی افراد باعث بروز یبوست شود.مدل تزیین هندوانه و میوه مخلوط – ۲

خواص انار برای پوست

آیا می دانستید خواص دارویی انار برای پوست بی شمار است؟ شما می توانید از انار برای درمان بیماری های پوستی و انواع التهاب های آن استفاده کنید. انار می تواند از خشکی پوست جلوگیری کند. آکنه، جوش و جای زخم را درمان کند. پوست را شفاف کرده و آن را از پیری زودرس نجات دهد.

همان طور که قبلا اشاره کردیم انار منبع خوبی برای ویتامین سی است. ویتامین سی پوست شما را جوان نگه می دارد، به بازسازی آن پرداخته و به پوست طراوت می بخشد. هم چنین دارا بودن آنتی اکسیدان های قوی در انار کمک می کند پوست شما از جوش، آکنه و لکه های تیره در امان بماند.

برای بهره بردن از فواید انار برای پوست می توانید از پودر دانه انار، پودر پوست انار، آب انار و روغن آن هم استفاده کنید. شما می توانید انواع ماسک را تهیه کرده و روی پوست قرار دهید و یا روزانه یک عدد انار میل کنید.

انار برای دیابتی ها

در برخی تحقیقات صورت گرفته بر روی خواص انار، گفته می شود که این میوه می تواند برای پیشگیری از ابتلا به دیابت مفید باشد. هم چنین در برخی موارد دیده شده مصرف انار در بیماران دیابتی باعث افزایش میزان قند خون آن ها نشده و حتی به بهبودی آن ها کمک کرده است.

خواص انار برای مو

خواص انار و مضرات آن
خواص انار و مضرات آن

بررسی ها نشان می دهد که pomegranate یا انار برای موها خواص اعجاب انگیزی دارد. مصرف انار می تواند ریشه مو را تقویت کرده و شما را از شر ریزش مو نجات دهد. هم چنین اگر همیشه موهایتان وز و بدحالت است یا درخشندگی و زیبایی آن کم شده، انار می تواند مشکل شما را حل کند.

انار چه به صورت خوراکی و چه استفاده از روغن هسته آن روی موها و پوست سر، باعث می شود به صورت طبیعی موهای نرم، زیبا و فوق العاده ای داشته باشید. خصوصا اگر موهای مجعد و یا حتی آسیب دیده ای دارید، حتما این میوه بی نظیر را امتحان کنید.

انار برای کبد چرب و سنگ کلیه

از خواص دانه انار برای کبد چرب می توان به خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد که درمان خوبی برای چربی های اشباع در کبد است. انار می تواند سنگ کلیه را بهبود داده و حتی درمان کند. برای این منظور توصیه می شود از ترکیب انار با سالاد استفاده شود.

نکات تکمیلی مصرف انار

۱- از خواص انار پخته می توان به بهبود سرماخوردگی ها و عفونت اشاره کرد.

۲- انار می تواند به درمان کم خونی کمک کند.

۳- پوست انار برای مبارزه با باکتری ها و قارچ ها عالی عمل می کند.

۴- از خواص انار شیرین می توان به درمان سرفه، یرقان، خارش و تقویت کبد و معده اشاره کرد. هم چنین درمان درد گوش و زخم از خواص انار ترش است. انار ترش برای کسانی که مزاجشان گرم است و انار شیرین برای کسانی که مزاج سردی دارند مناسب است.

۵- انار درد مفاصل و ورم آن ها را کاهش می دهد.

۶- پوست انار در بهبود آفتاب سوختگی و درمان جوش های سرسیاه موثر است

مضرات انار

پس از بررسی خواص انار یا pomegranate نوبت به آن می رسد که کمی هم از مضرات آن با هم صحبت کنیم. انار به طور کلی میوه ای مفید و پرخاصیت تلقی می شود اما گاهی می تواند دردسرساز هم باشد. از مضرات انار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تاثیرات انار بر روی فشار خون ممکن است بر جراحی و عوارض بعدی آن تاثیرات بدی بگذارد. توصیه می شود دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف انار خودداری کنید.

– در صورتی که فشار خون پایینی دارید از مصرف زیاد انار پرهیز کنید چون به سادگی می تواند باعث افت فشار شود.

– استفاده بیش از اندازه از این میوه می تواند باعث بروز درد شکم، تهوع و استفراغ، اسهال و در کل مشکلات گوارشی شود.

– اگر پس از مصرف انار علائمی مثل خارش، کهیر، درد و تورم در صورت و دهان، تنگی نفس و بلع دردناک داشتید، شما به انار آلرژی دارید و باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

– مصرف زیاد انار در بیماران دیابتی توصیه نمی شود. و می تواند به دلیل داشتن کالری بالا، به جای لاغری منجر به چاقی و افزایش وزن شما شود.

– اگر بیماری های کبدی دارید و یا باردار هستید در مصرف این میوه احتیاط کرده و با پزشک مشورت کنید.

خواص انار و مضرات آن