آشنایی با انواع عقیق و رنگ‌های زیبای آن

بسیاری از ما از زیباترین نگین‌های جواهراتی باخبر نیستیم و نمی‌دانیم کدام نگین زیباتر است و علت این زیبایی چیست. اگر می‌خواهید زیباترین رنگ‌های عقیق را بشناسید و چشم‌نوازترین آنها را زیور دستان خود کنید، پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب ما را همراهی نمایید، زیرا انگشتر عقیق از نظر رنگ و طرح جذابیت‌های بسیاری دارد که ما درصدد آنیم علاوه بر ارائه توضیح اجمالی درباره عقیق و جایگاه آن، انواع عقیق را بررسی کنیم و زیباترین رنگ‌ها و طرح‌های عقیق را بیان نماییم.

سنگ عقیق

عقیق که برای اولین بار در قرن چهارم توسط فیلسوف یونانی به نام تئوفراستوس در بستر رودخانه‌ای با همین نام کشف شد، از جمله کانی‌های کوارتزی با ضریب سختی بالا است که در مقابل خط و خراش مقاومت بسیار خوبی دارد. سنگ عقیق از جمله کانی‌هایی است که از دیرباز رنگ‌های زیبای آن در ساخت جواهرات و مجسمه‌های هنری کوچک مورد استفاده قرار می‌گرفت، تا جایی که ظروف ساخته شده از جنس انواع سنگ عقیق در دوران امپراتوری بیزانس بسیار محبوب شدند و جمع‌آوری این کاسه‌ها در میان خانواده‌های اشرافی اروپا در رنسانس متداول شد و امروزه نیز در بسیاری از موزه‌ها، نظیر موزه لوور فرانسه به نمایش گذاشته شده‌ است.

جایگاه عقیق

عقیق سنگی جادویی است که جایگاه والایی در جهان و بالاخص در ایران دارد؛ چنان که تاریخ استفاده و شناخت سنگ عقیق و انگشتر عقیق در ایران، به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح می‌رسد. طبق یافته‌های به دست آمده از کتیبه‌های موجود در کاخ داریوش در شوش، عقیق در آن دوران، بیشتر در زینت آلات و مهره‌های سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این سنگ که در کتیبه‌های باستان با نام «سیکابروش» خوانده می‌شد (سیکا به معنی عقیق و بروش به معنای سنگ)، خواص بسیاری از نظر علمی، روایی و متافیزیکی دارد. چنان که استفاده از این انگشتر نه تنها برای تقویت و برقراری تعادل و هماهنگی در نقاط بدن مفید است، بلکه اثری فراوان بر دفع انرژی‌های منفی از محیط داشته و سبب پاکسازی هاله‌ی انرژی‌های منفی می‌شود و برای شادابی و آرامش و رفع غم و ناراحتی‌های روحی نیز می‌توان از آن استفاده نمود.

اما ویژگی‌های منحصر به فرد انگشتر عقیق، فقط محدود به ویژگی‌های علمی نیست، چرا که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بر پوشیدن انگشتری مزین به نگین عقیق بسیار توصیه کرده و فرموده‌اند: “انگشتر عقیق را بپوش، زیرا این شما را از هر شر محافظت می‌کند.» و در جایی دیگر بیان کرده‌اند: «هر کس انگشتر عقیق بپوشد، خدا عاقبت او را به خیر خواهد کرد.»

انواع عقیق

عقیق از جمله سنگ‌هایی است که به دلیل تنوع رنگی و شکلی فوق‌العاده‌اش، جذابیت بسیاری برای علاقه‌مندان خود دارد و حتی با توجه به این ویژگی، با عناوین خاصی نامگذاری می‌شود.

اما اگر بخواهیم زیباترین انگشترهای عقیق را در یک نگاه بیان کنیم، باید به بعضی رنگ‌ها و طرح‌های خاص سنگ عقیق اشاره کنیم که در رده زیباترین‌های حوزه جواهرات محسوب می‌شوند و زیور آلات آنها به دلیل زیبایی بسیار، طرفداران بالایی دارند.

انواع عقیق از نظر رنگ

عقیق از نظر رنگ، متنوع‌ترین سنگ در ساخت نگین‌های جواهراتی است که هر رنگ آن از جذابیت زیادی برخوردار است. تنوع رنگی این کانی تا حدی است که می‌تواند تمام رنگ‌های طبیعت را به خود اختصاص دهد و حتی گاهی همه آنها را به صورت یکجا در بافت لایه لایه خود نمایان سازد

همان‌طور که می‌دانید رنگ یک ویژگی سلیقه‌ای است، بدین ترتیب زیباترین رنگ از نظر هر فرد متفاوت است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی برخی از رنگ‌های محبوب عقیق و دلایل محبوبیت آنها در بین افراد جامعه بپردازیم.

عقیق سرخ: 

عقیق سرخ که بیشتر با نام عقیق یمانی شهره عام و خاص است، از زیباترین و ارزشمندترین عقیق‌های دنیا است که هم در دین مبین اسلام به پوشیدن آن بسیار توصیه شده است و هم از آنجا که رنگ قرمز آن جذابیت زیادی برای آقایان دارد، توجه بسیاری از آقایان را به خود جلب کرده است.

عقیق زرد:

 این رنگ از نگین عقیق از معروف‌ترین گونه‌های عقیق است که نه تنها به واسطه رنگ خاصش چشم‌نواز است، بلکه چون منجر به حس احترام و افزایش اعتماد به نفس در فرد می‌شود، از ارزش والایی میان طرفداران خود برخوردار است.

عقیق سیاه: 

مهم‌ترین رنگ عقیق بعد از قرمز و زرد، رنگ سیاه است که بی‌شباهت با شیشه تیره نیست. این سنگ که به اونیکس نیز شهرت دارد، از نمونه سنگ‌های چشم نواز است که به خاطر جذابیت فوق‌العاده اش، در رده زیباترین سنگ‌های عقیق قرار می‌گیرد.

عقیق شفاف یا بی‌رنگ:

 یکی دیگر از گونه‌های عقیق زیبا در طبیعت، گونه شفاف و بی‌رنگ عقیق است که رنگ آن، نباتی سفید رنگ است و خالص‌ترین انواع عقیق محسوب می‌شود. از جمله خاستگاه‌های معنوی این سنگ که با نام در کوهی نیز شهرت دارد، قبرستان وادی السلام است که مدفن بسیاری از مردان بزرگ خدا چون امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، حضرت نوح، هود و… است.

عقیق سبز:

 عقیق سبز که به واسطه رنگش شباهت زیادی با زمرد دارد، در رده زیباترین رنگ‌های عقیق قرار دارد. این سنگ که نسبت به زمرد، در رده سنگ‌های نیمه شفاف تا مات جای می‌گیرد، سنگی تقریباً کمیاب است که به خاطر ایجاد آرامش در فرد و تقویت عملکرد ذهن در میان افراد گوناگون ارزشمند است.

عقیق آبی:

 نگین‌های عقیق آبی که بازه وسیعی از آبی روشن تا کبود را در بر می‌گیرند، از پرجلوه‌ترین نگین‌های انگشتر عقیق هستند که به دلیل تداعی آسمان و آرامش حاصل از آن، طرفداران بسیاری دارند.

عقیق صورتی: 

آخرین رنگ زیبای عقیق، صورتی روشن است که در اصطلاح زمین‌شناسی با نام رز کوارتز هم شناخته می‌شود. این سنگ می‌تواند در زمره سایر اعضای خانواده خود به صورت نیمه شفاف تا نمونه‌های کلکسیونی بسیار شفاف جای گیرد.

انواع عقیق از نظر طرح و انکلوزیون

همان طور که گفتیم زیبایی امری نسبی است که متناسب با سلیقه هر فرد به صورت متنوعی بروز می‌کند؛ برای مثال ممکن است نگین سبز عقیق در نظر شما زیباترین سنگ باشد، اما در نظر دیگری، دلیلی بر زیبایی آن وجود نداشته باشد. از این رو نمی‌توان فقط تنوع رنگی را دلیل بر زیبایی عقیق دانست.

عقیق از جمله سنگ‌هایی است که بر حسب طرح و انکلوزیون‌های موجود در بافت خود نیز، می‌تواند تجمیعی از زیبایی‌های طبیعت را به نمایش بگذارد؛ زیبایی‌هایی که نشانی از تصاویر موجود در طبیعت، حیوانات و … را پیش چشمان انسان زنده می‌کند.

عقیق شجر: 

شجر طبیعی از زیباترین انواع انگشتر عقیق است که در میان کلکسیون‌داران و علاقه‌مندان به حوزه سنگ و نگین جواهری ارزش بسیاری دارد. این گوهرها بسان تابلویی هنرمندانه با پس زمینه‌ای روشن، گاه سفید و گاه کبود هستند که روی آنها تصاویری تیره از طبیعت بکر به رنگ قهوه‌ای یا سیاه از انواع گیاه، درخت، حیوان و… نقش می‌بندد.

این گونه از عقیق که نقش‌های زیبای آن به دلیل وجود آهن و منگنز در سطح سنگ به وجود می‌آید، از زیباترین نمونه سنگ‌های عقیق است که با نام موشا نیز شهرت جهانی دارد.

عقیق سلیمانی:

 گونه‌‌ای دیگر از عقیق‌های زیبا و چشم‌نواز، عقیق سلیمانی است که در آن نوارهایی از رنگ‌های متنوع دیده می‌شود و به واسطه تنوع و خطوط زیبایی که در بافت سنگ به وجود آمده، طرفداران بسیاری دارد.

عقیق چشمی: 

از دیگر انواع عقیق‌های چشم‌نواز، عقیق چشمی است که گونه‌ای از عقیق‌های سلیمانی محسوب می‌شود و با نام باباقوری نیز شهرت دارد. در واقع عقیق باباقوری از لایه‌های متحدالمرکز (لایه‌هایی رنگی، حول یک نقطه تیره در مرکز سنگ) و موازی تشکیل شده که به زیبایی توسط هنرمندان سنگ‌تراش، برش و صیقل خورده‌ است.

رنگ‌بندی‌های این گونه از عقیق‌ها بسیار متنوع است، اما نوعی از آن که رنگ‌ سیاه و سفید در آن ممزوج شده، شهرت زیادی دارد تا جایی که بعضی مدل‌های منحصربه فردش، در موزه‌های مهم نگهداری می‌شود.

عقیق آبدار:

 گونه‌ای دیگر از عقیق‌های زیبا، عقیق‌های آبدار است که در تراش‌های نازک آن، مایعات گرم اولیه در بافت سنگ نمایان است و همین امر جذابیت و زیبایی سنگ را برای علاقه‌مندانش دو چندان می‌سازد.

سخن آخر

با اینکه انتخاب زیباترین نگین عقیق متناسب با سلیقه هر فرد شکل متفاوتی به خود می‌گیرد، اما در نگاه اکثر افراد جامعه، زیباترین عقیق‌ها در رنگ‌ها و اشکال خاص جلوه‌گر می‌شوند؛ رنگ‌ها و طرح‌هایی دلنشین که شما می‌توانید به راحتی جهت خرید انگشتر عقیق اقدام کنید.

برای انجام این کار بهتر است فروشگاهی معتبر را انتخاب نمایید تا فروشندگان آن، با ارائه اطلاعات کامل در زمینه رنگ انگشتر عقیق و میزان خلوص آن، آثارشان را همراه با شناسنامه اصالت سنگ و ضمانت دائمی در اختیار شما قرار دهند.

فروشگاه اینترنتی تراث TORATH با پیشینه ۵۰ سال فعالیت در فضای حقیقی، هم اکنون در بستری جدید و مجازی به عرضه و فروش بهترین‌های جواهرات پرداخته و ضمن مشاوره در خرید، اطلاعات کافی و کارآمدی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

شما می‌توانید برای دسترسی به زیباترین آثار انگشتر عقیق، انگشتر عقیق تراث را گوگل کنید و در رنگ‌های متنوع و محبوب نگین‌های انگشتر عقیق تراث غوطه‌ور شوید؛ نگین‌هایی که رنگ‌های متنوع آن، میراثی از گذشتگان را به یاد می‌آورد و کم و بیش در دل هر یک از آنها، جاذبه‌ای از طبیعت بکر و فرهنگ این مرز و بوم قرار دارد؛ جاذبه‌هایی که روایتگر تاریخ این سرزمین هستند و به شما کمک می‌کنند در کنار داشتن زیباترین انگشتر عقیق، جلوه‌ای از یادگارهای عهد پیشین را با خود همراه کنید.


بیشتر بخوانید:

طلا